Texas is calling and I must go'

Terug kijk op..

Alweer 2 weken terug in Nederland, pfff.. wat lijkt dat alweer lang, terwijl het als gisteren voelt dat ik afscheid nam van mijn familie in Texas.

Momenteel heb ik helemaal geen tijdsbesef meer, alles gaat zo snel en tegelijkertijd zo langzaam. Ik mis Texas, mijn (host) zus en de familie super erg, maar dan aan de andere kant ben ik er alweer zo aan gewend om in Nederland te zijn.
Als mensen mijn vragen, ‘ Hoe was het nou?’, dan is vaak mijn antwoord, ‘Super gaaf en vooral ook heel leerzaam. Ik heb nu vanuit andere ogen op de wereld kunnen kijken, want het is in Amerika natuurlijk totaal anders dan hier in Nederland.’

Ook heb ik heel erg het gevoel dat het daar wat vrijer is qua dingen doen en plannen: Heb je zin in wat? Dan eet je iets, en als jij om 6 uur ’s avonds nog geen trek heb, dan eet je gewoon om 7 uur of wanneer je er wel zin in hebt. In Nederland vind ik dat we heel erg op schema’s leven. Ik zeg niet dat iedereen dat doet natuurlijk, maar mensen die ik ken zeggen vaak, ‘rond 6 uur thuis, want half 7 eten we’.

Hier is natuurlijk niks mis mee, het is gewoon anders, en dat is ook hoe ik mijn High School jaar beschrijf; ‘anders’. Sommige dingen die ik heb gedaan waren super leuk en sommigen weer wat minder. Maar dat weet je al voordat je aan een High School jaar begint; ‘Niks zal hetzelfde zijn en sta voor alle nieuwe dingen open’. En met precies die gedachte ben ik ook op het vliegtuig gestapt. Ik kon natuurlijk eigenwijs zijn en dingen niet doen, ‘ omdat ik het niet gewend ben’, maar daar kom je niet ver mee en bovendien ben ik er wel heen gegaan om, onder andere, met een andere cultuur kennis te maken.

Iets wat ik nooit vergeet is het wij-gevoel op school. Bij rugby games, voetbal games, volleybal games, en ga zo maar door, gaan er altijd studenten mee om elkaar aan te moedigen en te kijken naar de wedstrijd. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel clubs waar je je bij aan kunt sluiten en zo worden ook vaak de vriendengroepen gemaakt. Ik persoonlijk deed aan meer dingen mee, het eerste semester koos ik het vak Dance en voor het tweede semester had ik me aangemeld voor Tourism. Ik ben helemaal geen professional in Dance en in Nederland hebben we op de middelbare niet eens het vak toerisme, maar juist daarom heb ik die 2 vakken gekozen, omdat wij het niet op die manier hebben en het dus anders is dan ik gewend ben. Doordat je je aanmeld voor verschillende dingen ken je meer mensen en maak je ook meer vrienden.
Daarnaast deed ik ook nog vrijwilligerswerk met mijn host zus, want op deze manier brachten wij ook samen tijd door, anders dan gewoon in en om het huis. Voor alle nieuwe High School Studenten: ‘ Doe vooral mee aan dingen die je hier in Nederland niet hebt en doe aan veel dingen mee, want zo ontmoet je sneller mensen.’

Door whatsapp, facebook, instagram, twitter en mail, bleef ik vaak wel op de hoogte van dingen die hier in Nederland gebeurden en dat vond ik wel fijn. Ik miste mijn familie vooral met verjaardagen, maar verder had ik niet last van heimwee. Een tip is, als jij van jezelf weet dat je dat wel veel last van heimwee hebt, dan raad ik het af om vaak op social media te kijken in de eerste weken.

En dan heb je ook nog mensen thuis die zeggen, ‘Het is toch een vakantie jaar’. Hier kun je het mee eens zijn of niet, maar ik ben het er niet mee eens. Jij kiest ervoor om een jaar weg te gaan om Amerika te ontdekken, maar de host families willen ook graag hun cultuur en plaatsen aan jou laten zien, want zij kiezen ervoor om jou in huis te hebben. En aangezien je maar 10 maanden hiervoor heb denk ik dat het hierdoor voor de thuisblijvers kan lijken dat je elk weekend wat doet, terwijl je gewoon in een plaatsje 10 minuten verderop bent. En natuurlijk ga jij dan de toerist uithangen, foto’s maken en online plaatsen: omdat het nieuw voor je is. Terwijl als je hier in Nederland naar de dichtstbijzijnde stad gaat je dat niet doet, omdat je deze al je hele leven kent en je er niks speciaals aan vind. Als je hier over nadenkt en je je verplaatst in iemand die daar niet al zijn hele leven woont, dan weet je dat je dat misschien wel zou doen.
Dit is hetzelfde met school, in Nederland gebeurt er op de middelbare vrij weinig als je het vergelijkt met Amerika: Try-Outs, Spirit Week, Homecoming, Football Games, Halloween, Thanksgiving, Prom, Graduation en daarnaast nog een paar dress-up dagen. En ja, dit is heel erg veel en allemaal heel erg leuk, omdat het nieuw en anders is, maar daarnaast moet je als exchange student nog wel goede cijfers halen, want als je dat verprutst dan kun je of van school worden gestuurd en in het ergste geval weer in het vliegtuig naar huis zitten.

Ik vond het heel erg ‘AMAZING’ om al de school evenementen mee te mogen maken, want ik had er natuurlijk wel van gehoord, maar nooit verwacht dat het allemaal zo groots werd aangepakt.

En dan al die internationale vrienden die je ook nog maakt, want vaak zijn er, naast jou, nog 3 / 4 andere exchange students uit andere landen. Daarom heb ik nu vriendinnen in Noorwegen, Finland en Duitsland!

Op school moet je eigenlijk gewoon aan alles mee doen, want dan maak je veel vrienden en ben je ook echt betrokken in het schoolleven. Daarnaast ben ik ook nog het meest dankbaar voor mijn tweede familie die ik eraan heb over gehouden. Sommige studenten worden heel close met hun familie en sommigen wat minder, wat beide prima is, maar ik ben heel close met mijn familie geworden. Ik denk dat dit komt omdat we beide aan het begin van het jaar aan elkaar hebben verteld wat we wel en niet van elkaar verwachten. Mijn host ouders hebben me daarom ook behandeld als hun eigen kind, omdat ze dat zelf fijn vonden, maar ook grotendeels omdat ik hun heb verteld dat ik dat graag wil. Ik snap dat je nu denkt, maar je hebt ouders? Waarom zou je dat willen? En dat snap ik ook, maar ik wou me ook niet het hele jaar een gast voelen. Ik kan net zo goed mee helpen met opruimen en de was, want ik leef ook in dat huis op dat moment, toch?

Zoals je ziet zijn het dan er dan toch wel veel hoogte punten in zo’n jaar, niet alles kan natuurlijk even leuk zijn, maar joh is jou Nederlandse leventje altijd perfect?

Mijn High School ervaring was echt heel erg goed, en dit komt natuurlijk mede door mijn gastgezin, want als ik me niet thuis had gevoelt dan zou het een lang jaar geweest zijn. Als ik zo terug denk aan dit jaar dan word ik echt weer helemaal blij en kan ik er wel uren over door praten: ‘ It was an unforgettable experience and I'm thankful for everything!’

Alle nieuwe studenten die denken een High School jaar te gaan volgend, of nog heel erg aan het twijfelen zijn, je kunt mij altijd een berichtje sturen!

Byebye!

Reacties

Reacties

Linde

super leuk verhaal, met erg goede tips!
Ik ga zelf voor 10 maanden naar Weymouth in Engeland.

Floor

Heeyy linda!

Ik ga zelf ook een jaartje naar Amerika en ik kom ook in texas! Ik vertrek 12 augustus, maar ik ben superbang dat ik heeel erg last van heimwee ga krijgen, meer tips daarvoor....?
Ik vond je verhalen echt altijd vet leuk om te lezen, ik kan niet wachten op mn eigen avontuur!

Groetjes Floor!

Jane

Hey,
ten eerste wil ik zeggen dat dit echt een leuke blog is!
Je omschrijft alles echt heel goed.
maar ik had een vraag. In welk jaar heb jij het high school year gedaan? zelf zit ik in 3 vwo en ik zou ook heel graag een high school year willen doen maar ik weet niet wanneer. Want na 6 vwo mag het niet meer. Ik ben bang dat als ik een jaar weg ben van school dat het dan mis gaat. Weet jij misschien in welk jaar je het best kan gaan?
Alvast bedankt x Jane

Antwrd JANE

Hey!
Ik deed het nadat ik geslaagd ben voor mijn vmbo-t. En ik weet van een vriendin dat er ook iemand is die het na 4e jaar VWO gedaan heeft! Dan rond je 5 en 6 VWO achter elkaar af. Maar het zou ook nu kunnen mocht je dat willen natuurlijk.

Groetjes x Linda

lisa

hey! misschien een beetje rare vraag maar hoe heb jij het geregeld in amerika met je telefoon? heb je een nieuwe gekocht + abonnement of gewoon je eigen telefoon en een nieuwe sim gekocht of helemaal geen telefoon?
let me know! x Lisa

Fleur

Hey!
Ik wil graag naar amerika,als ik klaar ben met school natuurlijk.ik zit nu in 4 mavo dus als ik slaag zou ik mogen gaan maar hoe regel je nou zoiets :)
Ik hoor graag iets van je
Doeii

Elisa

Heey,
Ik zit nu nog in klas 3 van het vmbo en ik wil ook supergraag studeren in amerika na dat ik mijn mbo diploma heb. Alleen nu heb ik al wel wat websites bezocht enzo alleen ik zit met een vraag, want het is best wel duur. Hoe heb jij al dat geld bij elkaar gekregen? Of hebben je ouders dat betaald ofzo?
Xx Elisa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active