Texas is calling and I must go'

Happy Halloween, Happy Halloween, Happy Halloween!

Halloween!

Afgelopen vrijdag, 31 oktober, heb ik voor het eerst Halloween gevierd. Pompoenen maken, huis versieren, spoken, spinnen, duivels en snoep? Het antwoord daar op is, ja, ja, ja, ja, ja, ja en ja.
In de stad wijk waar ik woon word het heel groot gevierd en mensen nemen zelf een week vrij van hun werk om alles, in en om huis, te versieren.

Het begon allemaal een paar weken voor Halloween, want iedereen begon al over hun kostuum na te denken. Ook lagen de winkels al vol met Halloweenversieringen en er waren zelfs bedrijfspanden omgebouwd als Halloween winkel. Je kunt nu wel denken, en dat voor alleen 1 avond?
Nou, dat is inderdaad allemaal voor 1 avond ja!

Maar wat is Halloween eigenlijk? Dit is het verhaal wat ik heb gehoord van mijn host zus; Het woord "Halloween" is afgeleid van "All Hallows Eve". Dat is de avond voor het katholieke feest "Allerheiligen" (All Hollows day) wat op 1 november valt. Maar in de 5e eeuw voor Christus eindigde de zomer officieel op 31 oktober. Dit feest werd door Kelten "Samhain" genoemd. Het was hun oud en nieuw.
Een Keltische legende vertelt dat op de laatste zomerdag de geesten van de mensen die het vorige jaar gestorven waren, terug zullen komen. Die geesten gaan op dan zoek naar (levende) lichamen die zij het jaar daarna kunnen bezitten. De Kelten geloofden dat dit de enige manier van leven na de dood was. Natuurlijk wilden de levenden niet dat de geesten hun lichaam in beslag zouden nemen. Om er voor te zorgen dat de geesten hun lichaam niet zouden kiezen, deden de mensen alle vuren in huizen uit. Daardoor zou het koud worden.
Ook trokken allemaal oude kleren aan. De mensen dachten dat de geesten hun lichamen dan niet meer zouden willen hebben, omdat ze koud en lelijk leken. Verder liepen de mensen al herrie makend rond in de buurt waar ze woonden. Met het lawaai probeerden ze de geesten weg te jagen.

Door alle jaren heen bleven mensen zich verkleden op 31 oktober en het krijgen van snoep, ‘trick or treat’, is er later bijgekomen.

Natuurlijk deden wij ook mee aan Halloween en ik was verkleed als het meisje ‘The Day Of The Dead’. Het was heel leuk om te zien hoe iedereen verschillend verkleed was en sommige kinderen zagen er echt doodeng uit!
Onze hele straat was versierd en toen het donker werd zijn we langs alle huizen gelopen, om te zien hoe alles versierd was. Er was zelf een man die zijn garage om had gebouwd als een Scary Spookhuis!
Wij hadden hele grote spinnen en spinnenwebben om ons hele huis heen gemaakt. Daarnaast hadden we onze voortuin versierd al een kerkhof met rook!

Het is onvoorstelbaar hoe groot het hier word gevierd en hoeveel mensen meedoen. Ik vond het een hele leuke en creepy ervaring om mee te maken!

Jenny

Goh, nooit geweten dat het zo'n groot feest was. Wel heel leuk om nu ook meer te weten over de oorsprong van Halloween

Meneer van der Starre en Meneer Kleinhuis

Hallo Linda,

Wat een leuke verhalen hier op je blog. Erg leuk om te lezen. We zien dat je je erg vermaakt in Amerika. Geniet ervan !!

Dennis

Leuk verhaal, krijg er spontaan zin in om in Amerika te gaan wonen! Haha veel plezier daar!